torstai 7. maaliskuuta 2013

Miksi Matolla on Gessoa?



Hei! Olen Woodi ja tämä on minun cosplay-blogini!
Yleensä nimeni on kaikkialle wooditus, mutta woodi on lyhyempi ja ytimekkäämpi, joten käytän täällä sitä. Harva tuskin luulee meitä kahdeksi eri henkilöksi. Tämän lisäksi arkisempi lempinimeni on Emu. 

Fukka kuvasi

Siviilissä nimeni on Emma ja asun Rovaniemellä. Olen kotoisin Oulun reunamilta, mutta opiskelu ajoi minut pohjoisemmaksi. Olen synynyt joulukuussa vuonna 1990 ja opiskelen kuvataidekasvatusta Lapin Yliopistossa. Opiskelin Limingan taidekoulussa kaksi vuotta (2009-2011) ja Piippolan ammattikoulussa muotoilu assistentiksi yhden vuoden. En ole ikinä opiskellut vaatetus- tai ompelualaa, mutta ehkä joskus joitain kursseja voisi ottaa...

Fukka kuvasi

Niin siihen blogin aiheeseen eli cosplayhyn! 
Aloitin harrastuksen kunnolla cosplayn kultavuonna 2007, jolloin koko harrastus sai hirveästi uusia harrastajia. Siitä lähtieä joka vuosi asuja on tullut, vaikka määrä ja laatu ovatkin vaihdelleet. Ensimmäinen conini oli Animecon 2006, jossa 'cossasin' omaa hahmoani. Siihen hankin peräti peruukin, mutta vaatteet olivat omasta vaatekaapista. En kuitenkaan laske tätä asujeni listaan enkä sano, että olisin aloittanut cossaamisen vuonna 2006. Jonkun mielestä voisin varmasti näin sanoa, mutta tapa on jäänyt minulle niin minkäs teet... Jos nyt tekisin jonkun oman hahmoni niin kyllä sen varmasti cosplay-listaani liittäisin. Tiedän, tässä ei ole mitään järkeä.

Olen mielestäni varsin keskiverto cossaaja. En ole ikinä voittanut mitään (enpä ole hirveästi kisoihin osallistunutkaan, mutta siitä tarkemmin joskus myöhemmin), mutta olen yleensä saanut positiivista palautetta ja kehuja, hih. Käsittääkseni minulla on myös varsin realistinen kuva omista taidoistani. Yleensä teen semmoisia ihan kivoja ja siistejä asuja, välillä vähän huonompia (hubs) ja sitten välillä yritän vähän testailla rajojani ja kokeilen jotain vähän vaikeampaa. 

Kangaskasa kuvasi

Asuja olen tehnyt 41 kappaletta, mutta koska laatu korvaa määrän, niin en voi oikein kerskailla tällä. Ensimmäisen asuni vaateosioon olen aika tyytyväinen, vaikka kaikki muu olikin huonosti. Välillä propeissa ja ompelussa ollaan menty jopa huonompaan suuntaan, kuin ensimmäisessä asussa, mutta kaipa se on joku osa kehittymistä, että välillä otetaan tavapakkia. Tai sitten olen aina hätiköinyt ja halunnut kehittyä nyt nyt nyt! Omien asujen lisäksi olen tehnyt kahdelle ihmiselle heidän asujensa vaatepuolen sekä yhtä ihmistä auttanut siinä. 

Miksi tämä blogi sitten? Olen pyöritellyt ajatusta cosplay-blogista suurinpiirtein puolitoista vuotta. Viimeisen puolen vuoden aikana kutina on käynyt yhä suuremmaksi, enkä enää pysty pitämään näitä blogi-ideoitani pelkästään päässäni! Eli tämä nyt ei ole mikään yhden riehakkaan perjantai-illan keksintö. Suomessa cosplay-blogeja alkaa olla aika mukava määrä, mutta toivottavasti pystyn erottumaan joukosta jotenkin positiivisella tavalla ( > 3 o )
En ole ikinä ollut mikään kamalan innostunut kirjoittaja, mutta viimeisen puolen vuoden aikana sekin innostus on alkanut heräilemään. Syynä voi olla myös sekin, että yliopistossa pitää kirjoitella kaikenlaisia juttuja. Tämä blogi on myös hyvää vaihtelua kuivalle ja viitteiden täytteiselle tutkimuskirjoittamiselle.

Varoitan jo kuitenkin etukäteen, että olen vähän huono suomen kieliopissa. Varsinkin yhdyssanat tuottavat vaikeuksia ja joskus pilkut jää johonkin matkan varrelle, mutta koittakaa elää sen kanssa. Yritän kuitenkin parhaani! En tule kirjoittamaan täysin 100% kirjakieltä, mutten kirijoita millään aakeella laakeella oulun muruteellakkaan ( TaI mItEnKäÄn MuUtEnKaAn OUDOSTI !!!!111) Kultainen keskitie ja silleen. Pidän myös japanilaisista emoticoneista, joten niitä saatan laittaa mukaan silloin tällöin (ノ◕ヮ◕)ノ*:・゚✧*:・゚✧

Kangaskasa kuvasi


En ole ihan täysin varma, mitä kaikkea päädyn tänne blogiin laittamaan ja kuinka usein päivittämään, mutta sehän selviää kokeilemalla! Suunnitelmissa olisi ainakin perinteisiä coniraportteja, jonkun asun edistymisestä ja tekemisestä kertovia merkintöjä sekä yleistä pohdintaa eri aihealueisiin liittyen (toisinsanoen ulinaa skenen vääryyksistä ja siitä, kuinka jotain kangasta ei löydy mistään). Sekä photoshootteja ja niistä tulleiden kuvien jakamista, hahaa! Pidän paljon kuvista, joten yritän laittaa niitä blogipäivityksiinikin silleen sopivasti~ 

Tekaisen tänne myös listan tekemistäni asuista + pientä infoa jokaisesta. Jännää!

Kangaskasa kuvasi

Pidän itselläni sarjakuvapäiväkirjaa, mistä cosplay-aiheisia päivityksiä saattaa tupsahdella myös tähän blogiin. Sarjiksia tulee lähinnä eri cossien mahdollisista erikoisista/raivostuttavista/huvittavista tekovaiheista sekä conipäivityksistä silloin, kun sellaisista olen jaksanut tehdä. Minulla on erikseen sarjakuvablogi, mutta sinne en hirveästi cosplay-aiheisia juttuja laita niin tulkoot ne sitten tänne. Itse sarjakuvablogi löytyy täältä!



Ja viimeiseksi vastaan kysymykseen: miksi matolla on gessoa?
Koska minä taitavasti sauvalla sen siihen kaadoin enkä huomannut, että purkin kansi ei ollutkaan kunnolla kiinni. Nyt minulla on kaunis gesso-läikkä keskellä keittiön/olohuoneen mattoa. Kun siitä raivoisasti raivosin kavereille, niin huomattiin, että mikä olisikaan parempi nimi cosplay-blogille!

Nyyh


Pidän omista herp derp-kuvistani, joten päätin laittaa tämän ensimmäisen päivityksen täyteen niitä! Kuvastaa loistavasti cosplay taitojani. Nauttikaa!

Ensimmäisiä järkevää päivityksiä (jotka tulee ihan justiinsa) odotellessa!

- Woodi

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti